tirsdag 14. mai 2013

Rogalandsbunad








Jeg er ikke så begeister for "bunadspolitiet".
En bunad kan  etter min mening gjerne være et unikt plagg og trenger ikke være en blåkopi etter en bestemt oppskrift. Fra gammelt av hadde gjerne hver gård eller hver sykone sin egen variant, og man brukte (gjerne det fineste) hva man hadde. Bunad skal være et festplagg av fine stoffer og tradisjon. Jeg synes det hadde vært en berikelse om flere kunne gå tilbake til denne tradisjonen så vi kunne se et bredere
mangfold nå som bunadene har økende popularitet! Jeg liker derfor å lage mine egne varianter, inspirert av fine stoffer og gamle tradisjoner hva gjelder snitt og løsninger for øvrig. Jeg synes det er en uting at bunader kun er forbeholdt enkelte å selge, og at de da kan ta
hva de vil, enten det er materialpakker eller ferdige bunader. En del av de ferdige bunadene blir jo også produsert i østen, så hvor autentisk er det egentlig da?

Når alt detter er sagt så har jeg her faktisk mot mine prinsipper laget en "ferdigpakke". Helt etter oppskrift, mønster, riktig materiale fra rett forhandler og alt det der...
Hvorfor? ; Fordi min svoger ønsket det sånn. Det teller jo tross alt mest at den som skal ha og bruke plagget er fornøyd!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar